Офіційний веб-сайт

Виставковий проект «СУЧАСНА АРХАЇКА»

Автор(-и): Петро Антип / Розділ:

Виставковий проект «СУЧАСНА АРХАЇКА», автор: Петро Антип, рік оприлюднення: 2017.

Висунуто Національним музеєм у Львові імені Андрея Шептицького.

 

Виставковий проект «СУЧАСНА АРХАЇКА» Петра Антипа

 

Виставковий проект «СУЧАСНА АРХАЇКА» відомого українського скульптора,живописця, графіка, архітектора Петра АНТИПА — це сублімовані авторські рефлексії стосовно процесів цивілізаційного поступу України. Його мета — реактуалізація історичної пам'яті, творення зрізу мистецького часопростору, у якому переплітаються давноминулі реалії і гострі боріння сьогодення. Знайомство із творчістю Петра АНТИПА занурює глядача у глибинні онтологічні рівні, до витоків національної й світової культури, спонукає до вдумливого діалогу з його мистецтвотворенням, Останнє діє як філософсько-споглядальний тригер: берегти, плекати власну національну ідентичність чи демаркувати її, зрікшись віками акумульованої духовної спадщини, трансльованого поколіннями культурно-генетичного коду, а, отже, остаточно розчинити власну природу у велетенському океані глобалізму.

Оксиморон «СУЧАСНА АРХАЇКА», який дефініціює цей знаковий виставково-мистецький проект, побудований на антитезі, що артикулює саму квінтесенцію творчості Петра Антипа. «Архаїка» за визначенням - точка ретроспекції (минуле), котра у його роботах органічно співвідноситься із точками референції (теперішнім) та антиципації (майбутнім). Ідея циклічного часу з його постійним оновленням є фундаментом постіндустріальної епохи, й філософсько-мистецькі візії художника звучать надактуально. Виставковий проект «СУЧАСНА АРХАЇКА» є синкретичним за своєю суттю й зібрав чималий обсяг найрізноманітніших творів. Попри те, що велика частина доробку митця, що народився, виріс і сформувався на Донеччині та на власному досвіді відчув наслідки війни, й віднедавна живе і працює в Києві, — залишилася на тимчасово окупованій землі.

Виставковий проект «СУЧАСНА АРХАЇКА» має комплексний характер й був розгорнений у чотирьох етапах.

ЕТАПИ ВИСТАВКОВОГО ПРОЄКТУ І етап: «АМАЗОНКА - БОГИНЯ СТЕПУ» (Національний музей Тараса Шевченка (м. Київ) (04.04.-20.04.2017); організатори: Національний музей Тараса Шевченка та Галерея «КалитаАртКлуб» (м.Київ); куратор - Тетяна Калита). До експозиції ввійшли виконані на Донбасі твори скульптури (9) та живописні роботи (32), що з'явилися після вимушеного переїзду автора до Києва (2014). Мета проекту - інтеграція в артпростір мистецького доробку художника, що творить у час випробувань, коли його країну огорнуло полум'я війни. Розум і уява митця, як камертон, надчутливо реагують на явища, які відбуваються у політичному і духовному житті його держави. Відтак експозиція виставки транслювала переосмислення художником животрепетних реалій, породжених гібридною війною, — через трансформацію засобів образно-пластичної мови до- та повоєнного періодів. Вона стала спробою філософсько-мистецького артикулювання подій крізь призму циклічної моделі бачення історичного процесу. У фокусі митця - архетип амазонки у всій полівимірності її символічних втілень: жінки-богині—берегині— захисниці—войовниці. Сьогодні він ревіталізований з новою силою: в українській армії служать понад 30 тисяч жінок. На українських теренах жінки завжди мали високий соціальний статус і нарівні з чоловіками боронили власну землю. Їхній волелюбний дух, звитяга й водночас неприхована жіночність захоплюють Петра Антипа. Образ жінки-переможниці посідає чільне місце у його творчості.

II етап. «БОГИНЯ СТЕПУ» (Національний музей у Львові імені Андрія Шептицького (03.05.-20.05.2018); координатор проекту - Марина Стрельцова). Експозицію сформували твори скульптури (монументальна, станкова, дрібна пластика) (16), живопису (36) і графічна серія із ЗО робіт. «БОГИНЯ СТЕПУ», доповнена новими живописними і скульптурними творами, циклом робіт малої пластики й графічною серією «Амазонки» (2017 — 2018), не лише розкрила широкий діапазон візуальних формально-пластичних практик художника, а й подала нові пласти його творчості, представленої як цілісне явище. Петро Антип віртуозно транслює культурні сенси, акумульовані у надрах колективного підсвідомого впродовж століть і навіть тисячоліть. Головний «герой» цієї експозиції - міф, як один із носіїв-репрезентантів культурної пам'яті й водночас як позачасова модель, що стає джерелом індивідуальної міфотворчості митця. В її основі — звернення до автохтонної, відомої за античними джерелами невмирущої міфологічної спадщини — оповідань Геродота про Велику Скіфію.

III етап. «СУЧАСНА АРХАЇКА» (Національний центр «Український дім» (м.Київ) (18.04.-30.05.2021); куратори — Марина Стрельцова, Ольга Собкович). Наймасштабніша складова проекту. У величному експозиційному просторі «Українського дому» (2500 м2) представили твори монументальної, станкової та малої пластики (50); живописні композиції (60); графічні аркуші (близько 300), а також світлини реалізованих архітектурних об'єктів і проекти майбутніх (Музей сучасного мистецтва, бібліотека, театральний комплекс, реконструкція площі Миру у м. Краматорську Донецької області (2016), пам'ятник Мстиславу Хороброму для м.Чернігова; пам'ятник Юрію Змієборцю для м. Маріуполя та ін.). У цій складовій проекту якнайяскравіше було висвітлено змаги Петра Антипа в царині архітектури, якій митець присвятив понад 30 років праці. Він спричинився до реконструкції численних площ та парків, встановлення пам'ятників та побудови низки міських фонтанів — улюбленої сфери архітектурно-монументальної творчості. Кульмінаційний характер цього етапу проекту зумовлювався тим, що українському глядачеві ретроспектива доробку митця в такому обсязі демонструвалася вперше, а ще в її межах відбулась презентація філософської праці П. Антипа «Велика казка про маленького Хлопчика» (К: «Наш Формат», 2021). Активна життєва позиція, поклик та відданість своїй місії, пасіонарність творчості П.Антипа надихнули Музей сучасного українського мистецтва Корсаків ініціювати у день відкриття виставки круглий стіл на тему: «Культурна самоідентифікація України: мем чи фактор перемоги?». Важливим доповненням цього дискурсу став документальний фільм «Петро Антип. Дума про Донеччину» (автори: Людмила Загайнова, Павло Ланкін), який презентували поціновувачам хисту митця того самого дня.

IV етап. «ШЛЯХАМИ СТЕПОВОЇ ОДІССЕЇ» (Музей сучасного українського мистецтва Корсаків (м.Луцьк) (24.08.-17.10.2021)). На завершальній виставці проекту були представлені твори монументальної, станкової та дрібної пластики (17), живопису (23) й графіки (89). Пропонований формат уможливив новий погляд на доробок митця, окресливши магістральні смислові лінії його пошуків.

Виставково-мистецький проект «СУЧАСНА АРХАЇКА» заслуженого художника УкраїниПетра Антипа є одним із найяскравіших феноменів українського мистецько-інтелектуального сьогодення. Він, без сумніву, становить істотний внесок у скарбницю вітчизняної і світової культури, а отже, заслуговує на відзначення найвищою держаною нагородою у галузі культури і мистецтва.

 

З подання Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького

https://litukraina.com.ua/2021/09/20/petro-antip-intuicii-istorichnogo-stepu/

https://antikvar.ua/spokusa-kurgannogo-dnya/

Коментарі

Додати коментар

Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.
CAPTCHA