Офіційний веб-сайт

Виставковий проект «Олександр Богомазов: творча лабораторія»

Автор(-и): Олена Кашуба-Вольвач / Розділ:

Виставковий проект «Олександр Богомазов: творча лабораторія», автор: Олена Кашуба-Вольвач, рік оприлюднення: 2019.

ВисунутоНаціональним художнім музеєм України.

 

Виставковий проект «Олександр Богомазов: творча лабораторія» Олени Кашуби-Вольвач

 

Виставковий проект «Олександр Богомазов: творча лабораторія» проходив у Національному художньому музеї України в травні-липні 2019 року. У грудні 2019 було видано науковий каталог, протягом червня-липня 2021 року виставка (у скороченому складі) експонувалася в Національному художньому музеї Литви (Вільнюс).

В цьому виставковому проекті багато чого було зроблено вперше. Насамперед в його основу покладено багаторічне дослідження творчості художника, яке дозволило реконструювати її еволюцію та визначити межі різних стилістичних періодів. Вперше в експозиції репрезентували найповнішу версію творчості Богомазова із 8 державних інституцій (музеї та архів) і приватних колекцій України. Вперше картини, ескізи й теоретична спадщина художника була представлена глядачеві єдиним комплексом, у якому поєдналися традиційні експозиційні прийоми і новітні засоби: комп'ютерна відеоінсталяція, анімаційна графіка, інтерактивні відео добірок теоретичних зошитів художника та історичних документів, які розроблено кураторкою експозиції.

Головна ідея виставкового проекту полягала у тому, щоб візуалізувати для публіки той шлях, яким задум митця втілюється у художній образ на папері або на полотні. Олена Кашуба-Вольвач творчо підійшла до мистецької спадщини Олександра Богомазова: творів, документів, теоретичних праць та зробила один із найоригінальніших (принаймні для вітчизняної музейної практики) виставковий концепт: експозиція розгорталася таким чином, щоб вибрані твори можна було порівняти з підготовчими ескізами, теоретичними рукописами художника та побачити всі нюанси технічних прийомів, з яких складається ідеальне втілення образів у картинах майстра.

Особливе місце в експозиції виставки відводилося програмному живописному циклу «Праця пилярів» (1927-1930), над яким Олександр Богомазов працював в останні роки життя. Для цієї частини експозиції кураторка обрала оригінальний прийом і зробила «виставку у виставці». Відомо, що художник встиг написати лише дві з трьох задуманих картин - «Пилярі» (1927-1929) і «Правка пил» (1927). Цікаво вирішувалося завдання ознайомити глядача із задумом останньої картини «Накат колоди» (1927-1930), яку художник не встиг написати. її реконструкцію відтворили у вигляді комп'ютерної відеоінсталяції. Для її створення Оленою Кашубою-Вольвач опрацьовувались як ескізи, так і рукописні нотатки, що збереглися на полях численних замальовок, в яких художник детально описав композиційну ідею, позначив кольори кожної форми й частини майбутньої картини.

Картини та ескізи живописного циклу разом із комп'ютерною реконструкцією вперше виставлялися єдиним ансамблем. Це дозволило показати досягнення художника в галузі психології сприйняття форми й кольору. На цій виставці відбулася сенсаційна мистецька подія - до глядача повернулася відроджена реставраторами музею головна картина циклу - «Пилярі», яка понад 80 років перебувала у музейному фондосховищі й мала значні втрати живописного шару.

Виставка занурила глядача в глибини творчого процесу Олександра Богомазова. Представлені разом з картинами численні ескізи й начерки до них дали можливість побачити внутрішні творчі процеси, зародження на самому «кінчику олівця» образотворчих ідей, які обертаються на неперевершені художні образи, й осмислити місце художника в світовому авангардному русі.

Невід'ємною частиною виставкового проекту стала підготовка та видання каталогу «Олександр Богомазов: творча лабораторія», в якому представлено різні аспекти вивчення творчості та збереження спадщини художника. Вагому частину видання складають каталожні данні про кожний твір, велику увага приділено оновленій інформації про твори. Частині з них повернуто авторські назви. Вперше твори художника доповнені новими атрибуціями і коментарями кураторки виставки. Каталожну інформацію впорядковано і відкоментовано за світовими музейними стандартами.

Виставковий проект «Олександр Богомазов: творча лабораторія» не тільки стимулював зацікавлення персоналією художника в Україні, але і як оригінальний авторський виставковий проект продовжив свою роботу в 2021 році у Вільнюсі у виставкових залах Національного художнього музею Литви.

Олена Кашуба-Вольвач (нар. 23.07.1966, м. Біла Церква) - мистецтвознавиця, авторка фундаментальних наукових досліджень з історії українського мистецтва початку XX століття. її наукова діяльність зосереджена на дослідженнях з історії мистецького руху в Україні початку XX століття, зокрема авангардного руху в Україні, історії мистецької освіти у 1920-х рр. Кандидатка мистецтвознавства, завідувачка науково-дослідного відділу мистецтва XIX - поч. XX ст. Національного художнього музею України (НХМУ). Олена Кашуба-Вольвач авторка наукових бестселерів «Українська академія мистецтв: історія заснування та фундатори» (2015) та «Олександр Богомазов: Автопортрет» (2012), які запам'ятовуються яскравим творчим підходом у створенні захоплюючої розповіді про історичні події та артефакти свого часу. Кураторка виставкового проекту «Олександр Богомазов: творча лабораторія» (2019) та авторка концепції й кураторка експозиції кінця XIX - поч. XX ст. «Модернізм в Україні» в НХМУ.

У 1984-1989 навчалася на факультеті історії і теорії мистецтва Київського художнього інституту (нині - Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури). 1991-1994 - аспірантка, 1994-2007 - наукова співробітниця Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАНУ. 1996-1998 - стала учасницею програми Research Support Scheme (the Open Society Support Foundation, whichis a part of the Open Society Institute-Budapest, grant No.: 546/1996 «Cubism-futurism in the Ukraine. Its Sources and Mutual Impacts» (1996-1998 рр.). Від 2007 - провадила наукову роботу в Інституті проблем сучасного мистецтва НАМ України. Від 2019 - завідувачка науково-дослідного відділу мистецтва XIX - поч. XX ст. НХМУ.

 

З подання Національного художнього музею України

https://zn.ua/ukr/ART/pilyari-oleksandra-bogomazova-311627_.html

https://lb.ua/culture/2019/06/01/428454_konservativniy_avangard.html

Коментарі

Додати коментар

Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.
CAPTCHA