Офіційний веб-сайт

Серія робіт «Імперія снів»

Автор(-и): Сергій Братков / Розділ:

Серія робіт «Імперія снів», автор: С.Братков, рік оприлюднення: 2017.

 

Серія робіт «Імперія снів» Сергія Браткова

 

Сергій Братков — один із перших художників періоду незалежності України, який у своїй художній практиці почав порушувати питання ідентичності — національної та особистої. Перш за все, це пов'язано із його діяльністю у «Групі швидкого реагування» разом з художниками Борисом Михайловим та Сергієм Солонським у Харкові ще в середині 1990-х років. Питання ідентичності, спроба відповісти на питання «Хто я є» у світі політичної турбулентності, подекуди в іронічній, епатажній формі, часто виникає у роботах митця з кінця 1980-х до сьогодні.

Серія «Імперія снів» бере свій початок 1988 року, коли художник багато експериментував із медіумом фотографії, що пізніше визначило основу його творчого методу — колажування, сприйняття дійсності як колажу. Тоді, 1988 року, Братков пошив із двох частин фототканини підковдру, що по суті представляло сцени із сновидінь художника, що повторювались.

Вже для проекту 2016-2017 року художник використовує свій особистий архів фотографій різних років — від 1990-х до 2010-х, які він піддає різним трансформаціям. В основі — це знову ж таки сновидіння, роздуми про політичну реальність, взаємовідносини між двома країнами (з 2000 року Братков проживає у Москві), ідентичність. Колажовані «сновидіння» — це також і спостереження за нашою буденністю, часто насильницькою та політизованою. Не випадково як форму для основи колажу художник використовує підковдру із овальним чи прямокутним, або ж у формі ромбу, отвором. З одного боку, ця форма (із дивним отвором по центру) відсилає до колективного досвіду (пост)радянських людей, котрі з дитинства пам'ятають незручність таких підковдр; з іншого боку, підковдра тут виступає екраном, на який проеціюються фрагменти сновидінь. Для Браткова завжди важливо просторове вирішення та демонстрація робіт, тому на виставці ці «полотна» ніби левітують у просторі, створюючи своєрідне колективне сновидіння, в якому ми сьогодні перебуваємо. Життя наче сновидіння, сповнене абсурдистських реалій та дій, нездійсненних мрій та фантомних болей.

Звертаючись до власного архіву фотографій та нещодавніх спостережень, крізь глибоко особисту історію, досвід, переживання та страхи, Сергій Братков водночас створює афективний ефект колективного впізнавання. За допомогою фотографії та її трансформації у просторі розмірковує про наше сьогодення та його сприйняття. Потрощені, фрагментовані сцени із сновидінь є вираженням нашої політичної реальності — виокремлені спогади про радянське минуле перемежовуються із розумінням насилля, яким сповнено буденність сьогодення; у деяких роботах Братков тяжіє до абстрагування нашої реальності, яка постає як знак, образ на рівні сприйняття через колір або текстуру.

Цю серію доповнює відео, створене 2016-го року у місті Південне разом із старшим братом Сергія Браткова, архітектором Юрієм Братковим «Сто», в якому брат як перформер «рахує» роки історії.

«Імперія снів», апелюючи до індивідуального, та водночас колективного досвіду, є коментарем до політичної ситуації сьогодні, у зазорі між різними ідентичностями, в яких сучасне та історичне, особистісне та колективне розмиваються у сновидінні як спільному просторі свободи, в який через ці отвори підковдр особистість звільняється від страхів та упереджень.

 

З подання членкині Комітету з Національної премії України імені Тараса Шевченка Тетяни Кочубінської

Коментарі

Додати коментар

Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.
CAPTCHA