Офіційний веб-сайт

Опера-реквієм «ЙОВ» («IYOV»)

Автор(-и): В.Троїцький, Р.Григорів, І.Разумейко / Розділ:

Опера-реквієм «ЙОВ» («IYOV»), творчий колетив В.Троїцький, Р.Григорів, І.Разумейко, рік оприлюднення: 2015.

 

Опера-реквієм «ЙОВ» («IYOV») Владислава Троїцького, Романа Григоріва, Іллі Разумейка

 

Режисер Владислав Троїцький спільно з композиторами Романом Григорівим, Іллею Разумейком та артистами формації NOVA OPERA створили новий синтетичний жанр, що поєднав полістилістичну музичну мову опери із традиціями постдраматичного театру. Наратив біблійного тексту вдало поєднався із сакральними латинськими текстами католицького реквієму, поєднавши в рамках одного твору етичні та змістовні світи Старого і Нового Заповіту.

Пронизлива, гуманістична та водночас філософська історія Нова у яскравому сценічному рішенні знайшла свій резонанс як у широкої, так і в спеціалізованої фахової публіки, ставши за короткотривалий час візитівкою формації NOVA OPERA та сучасного українського музичного театру за кордоном.

Після прем'єри в Києві оперу неодноразово виконували як в Україні, так і за її межами. Зокрема на таких фестивалях та локаціях, де ще ніколи не виконувались українські музично-драматичні твори (Віденська філармонія, Македонська опера, Роттердамські оперні дні, міжнародний фестиваль Prototypeв Нью-Йорку, тощо). Як наслідок активної гастрольної історії твору, в 2018 році журі авторитетного конкурсу Music TheatreNow включило оперу в список ТОП-10 найкращих музично-драматичних перформансів сучасності. Таким чином, авторський колектив та артисти формації NOVA OPERAвивели український музичний театр на новий рівень, створивши універсальний перформанс, який водночас відкрив нові шляхи до трансформації та еволюції оперного жанру (в сезонах 2016-19рр композиторами формації були створені опера-цирк «Вавилон», опера-балет «Ковчег», сонОпера «непрОсті», неоОпера-Жах «Гамлет», треп-опера «Воццек», футуристична опера «Аерофонія» та опера-антиутопія «ГАЗ»).

Опера-реквієм «ЙОВ» ‑ це зразок видатного художнього рівня, новаторства та мистецької цінності.

 

З подання експерта Комітету з Національної премії України імені Тараса Шевченка Олега Вергеліса

Відгуки про оперу-реквієм «ЙОВ» у закордонній пресі

 

«Під час вистави я думав про те, що Бах, Скрябін, Палестрина, Шенберг та інші композитори мають шкодувати, що вони не живуть у 20і8-му, році, коли, здається, на сцені втілилися всі їхні візіонерські видіння... Сімдесят хвилин - це, можливо, замало для того трансцендентного досвіду, яке актори втілюють на сцені, але вічні істини здатні подбати про себе самі», -написав у своїй рецензії для concertonet,comоглядач Гаррі Рольник.

«Творці опери «Йов» - найчесніше та музично глибоко переглядають класичну форму ораторії та реквієму. «Йов» розвивається в дусі спільності і чистої віри у силу трансформації людського голосу», — наголосив у своєму відгуку член журі конкурсу Music Theatre NOW, драматург Кристіан Лада.

«Не існує простого шляху до розуміння біблійної «Книги Йова», збагнути її можна завдяки містичному осяянню, якому сприяють гармонійні фінальні музичні фрагменти останньої частини опери, а також заспокійлива віолончель Жанни Марчинської. Голоси співаків заявляють про себе на повну силу... Візуальна частина вистави вражає настільки ж сильно, наскільки і музична, підкорює своєю різноманітністю та імпровізаційністю. Відеорежисер Марія Волкова працює як із живим зображенням артистів на сцені, так із готовим відеорядом. Руки музиканта на піаніно нагадують пташине гніздо. Слідом за шумерськими дерев'яними скульптурами людей, що страждають, йдуть електричні іконостаси та обличчя акторів крупним планом у реальному часі, - пише критик Джон Йохалем для видання рагіегге.сот. - ... У «Нові» музика сама по собі і є дією, а «Йов»... втілює собою душу кожного, хто готовий долучитися до його життєвого паломництва».

Музичний та театральний критик Адріан Діманліг назвав оперу-реквієм однією з найцікавіших музичних подій, які йому доводилося відвідувати останнім часом. «Опера-реквієм «Йов» - це музична поема для хору... Композитори Григорів та Разумейко використовують фортепіано інновативно та креативно. Захопливий звуковий ландшафт вистави доповнюється винахідливим використанням голосів артистів: невеликий хор складається з яскравих вокальних індивідуальностей... Ця вистава вражає своєю аурою -інколи вона промовляє до тебе прямо в обличчя, а інколи делікатно обіймає тебе. «Йов» - це музичний театр, який вражає та змушує думати, цю виставу, на мою думку, обов'язково треба відвідати», - пише критик.

Коментарі