Офіційний веб-сайт

Балет «За двома зайцями» на 2 дії за мотивами п'єси Михайла Старицького Національного академічного театру опери та балету України імені Т.Г.Шевченка

Автор(-и): Т.Андреєва, В.Литвинов, В.Кожухар, Ю.Шевченко, Г.Іпатьєва / Розділ:

Балет «За двома зайцями» на 2 дії за мотивами п'єси Михайла Старицького Національного академічного театру опери та балету України імені Т.Г.Шевченка; колектив авторів: Т.Андреєва, В.Литвинов, В.Кожухар, Ю.Шевченко, Г.Іпатьєва; рік оприлюднення: червень 2017.

 

Балет «За двома зайцями» за участі Тетяни Андреєвої, Віктора Литвинова, Володимира Кожухаря, Юрія Шевченка, Ганни Іпатьєвої

 

Колектив авторів твору: Тетяна АНДРЕЄВА (автор лібрето і виконавиця партії Проні Прокопівни Сірко, артистка балету вищої категорії Національної опери України, заслужена артистка України), Віктор ЛИТВИНОВ (балетмейстер-постановник вистави, балетмейстер-постановник Національної опери України, народний артист України), Володимир КОЖУХАР (диригент-постановник вистави, диригент Національної опери України, народний артист України), Юрій ШЕВЧЕНКО (композитор, заслужений діяч мистецтв України, член-кореспондент Національної академії мистецтв України, лауреат премії імені М.Вериківського, премії імені М.Лисенка, театральної премії «Київська пектораль»), Ганна ІПАТЬЄВА (художник по костюмах вистави, художник театру, живописець, член Національної спілки художників України).

В репертуарі Національної опери України було декілька балетних вистав, історично-драматичні сюжети яких розгортаються на київських теренах: «Ольга», «Вікінги», «Фрески Софії Київської», «Володар Борисфену». Нова робота театру, балет Ю. Шевченка «За двома зайцями» налаштовує глядача на веселий лад. Співпраця Ю. Шевченка з Національною оперою України розпочалася у 2007 році роботою над балетом «Буратіно, або Чарівна скрипка» та продовжилася у 2017 році балетом «За двома зайцями». Обидва твори користуються незмінною прихильністю поціновувачів хореографічного мистецтва.

Балет «За двома зайцями» ‑ одна з найбільш незвичайних прем'єр: вперше за всю історію існування знаменитої однойменної п'єси Михайла Старицького за її мотивами був створений балет. Ризик був великий, адже однойменний кіношедевр користується любов'ю не одного покоління глядачів.

Над музикою до балету Ю.Шевченко працював майже рік і саме вона дала поштовх до сценографії і хореографії вистави. «В балеті є своя мова, мова пластики, сценографії, музики. І це відразу змінює всі акценти ‑ історія залишається все тією ж, але спосіб її передачі ‑ інший». Веселі куплети Голохвастого стали лейтмотивом балету, в якому звучить і кадриль, і танго, і вдало вплетені у музичну канву вистави народні мелодії.

Переказати мовою пластики улюблений сюжет про невдаху цирульника, який, в буквальному сенсі, погнався за двома зайцями, зважився балетмейстер Віктор Литвинов, постановкам якого завжди притаманна виразна хореографія, пошук неординарних рішень. Порівняно з першоджерелом, рівень сарказму пом'якшений до тонкої іронії, майстром якої завжди виступав Віктор Литвинов, спочатку як танцівник, якому не чуже було комічне амплуа, а нині як хореограф.

Виконавицею ролі Проні стала Тетяна Андреєва, артистка балету Національної опери України, заслужена артистка України, яка в цій виставі дебютувала в якості лібретиста. У виконанні Т.Андрєєвої Проня ‑ не тільки смішна міщанка, яка мріє вийти вдало заміж, вона стала мрійливою, закоханою, більш витонченою і романтичною, панянкою, яка щиро бажає знайти своє жіноче щастя.

Костюми до вистави підготувала відомий і самобутній театральний художник Ганна Іпатьєва, використавши в ескізах колорит вбрання різних прошарків містян другої половини XIX ст., а також мотиви картин легендарної Марії Примаченко і нашого сучасника Владислава Шерешевського (саме його іронічна «Прима» надихнула художницю на створення образу Проні Прокопівни. Стьобані ватники, льняні сарафани, багатошарові спідниці і кожухи персонажів рясно декоровані принтами, стрічками, аплікаціями, мереживом і українською вишивкою. Кожен образ «розповідає» про свого персонажа, викликає певні асоціації. Багатство сценічних костюмів стало ще однією родзинкою постановки, що додає їй яскравість, колорит і неповторність.

Диригентом-постановником вистави став Володимир КОЖУХАР, визнаний маестро, під орудою якого оркестр, як завжди, став повноправною діючою особою вистави.

Прем'єра балету «За двома зайцями» відбулася у червні 2017 р. і дотепер кожен показ цієї вистави супроводжується незмінним глядацьким попитом. Цей балет сповнений справжніх духовних цінностей, новаторських культурно-мистецьких пошуків у царині сучасної хореографії та новітніх музично-оркестрових тенденцій, демонструє високий професіоналізм та виконавську майстерність як авторів, так і всього артистичного складу театру, задіяного в постановці.

У 2018 році балет Ю.Шевченка «За двома зайцями» відзначений театральною премією «Київська пектораль» двічі: «За краще пластичнее вирішення» ‑ балетмейстер-постановник Віктор Литивинов та «За крашу сценографію» ‑ художник-постановник Сергій Маслобойщиков.

У вересні 2019 року відбулися гастролі Національної опери України у рамках Фестивалю мистецтв «Оксамитовий сезон в Одеській опері» з показом балету «За двома зайцями» Ю.Шевченка. Це стало непересічною подією, адже майже 200 артистів з Києва виступали на одеській сцені, а їх професіоналізм та артистизм подарували незабутні миті радості шанувальникам театру.

Балет «За двома зайцями» впевнено увійшов у діючий репертуар театру, користується незмінним успіхом у глядачів різних соціальних і вікових категорій, високо оцінений вітчизняними та зарубіжними професіоналами та любителями балетного мистецтва, що дає підстави вважати колектив творців ‑ Юрія Шевченка, композитора, Тетяну Андреєву, автора лібрето і виконавицю партії Проні Прокопівни Сірко, Віктора Литвинова, балетмейстера-постановника, Володимира Кожухаря, диригента-постановника, Ганну Іпатьєву, художника костюмів до вистави, гідними претендентами на відзначення найвищою мистецькою нагородою Держави ‑ Національною премією України імені Тараса Шевченка.

 

З подання Національного академічного театру опери та балету України імені Т.Г.Шевченка

Коментарі