Офіційний веб-сайт

Аудіоальбом «Пісні Української революції»

Автор(-и): Тарас Компаніченко, Сергій Охрімчук, Северин Данилейко, Ярослав Крисько, Максим Бережнюк / Розділ:

Аудіоальбом «Пісні Української революції», автор: гурт «Хорея Козацька» у складі: Тарас Компаніченко, Сергій Охрімчук, Северин Данилейко, Ярослав Крисько, Максим Бережнюк. Рік оприлюднення: 2021.

Висунуто членом Комітету з Національної премії України імені Тараса Шевченка Володимиром Войтенком.

 

Аудіоальбом «Пісні Української революції» Тараса Компаніченка, Сергія Охрімчука, Северина Данилейка, Ярослава Криська, Максима Бережнюка у складі гурту «Хорея Козацька»

 

Власне, оцінку аудіоальбому «Пісні української революції», що він є спільним проектом Українського інституту національної нам'яти, народного артиста Тараса Компаніченка, гурту «Хорея Козацька» й присвячений 100-річчю Української революції 1917-1921 років, не слід давати без сказаного про саму «Хорею Козацьку», що варта державної уваги й відзнаки за всі свої без малого 20 років славного пісенного подвижництва.

«Хорея Козацька» народилася 2005 року в Києві. Ідея її створення належить Тарасові Компаніченку, лідерові гурту, заслуженому артистові України, кобзареві, лірнику, мистецтвознавцю й музикологу. Назва колективу, що прикметно й веде про його міжнародну культурну поліфонічність, запозичена із назви музичної пам'ятки ChoreaKozacky, яку знайшли у клавірній табулатурі 1640 року музичного архіву Братислави у Словаччині. Репертуар охоплює пісні різних епох ‑  від пізнього середньовіччя до кінця XX століття. Особливої уваги в «Хореї» надають давній епічній традиції. Жанрова різноманітність творів широка-думи, історичні, героїчні та повстанські пісні, гімни, псалми, канти, духовні концерти. Гурт має багато композицій на слова поетів Григорія Сковороди, Феофана Прокоповича. Тараса Шевченка. Степана Руданського, Івана Багряного, Василя Стуса та музику Миколи Лисенка, Кирила Стеценка, Григорія Китастого. Своєю творчою діяльністю колектив прагне представити лицарську, інтелектуальну частину національної культури, показати українське в правдивому світлі. «Хорея Козацька» виконує пісні, знайдені в архівах, рукописних та друкованих збірках. Окрім того, учасники гурту реконструюють давню українську музичну спадщину. Це вимагає від музикантів ретельного дослідження і знання музичного контексту доби, що до неї належить певний твір. Митці впевнені, що гідне продовження може ґрунтуватися лишень на досконалих знаннях традиції. Багато пісень, до яких не збереглися ноти, змузикував Тарас Компаніченко. Колектив знаний як в Україні, так і за кордоном ‑«Хорея» активно гастролює на Батьківщині та поза її межами, зокрема в Польщі, Швейцарії, мала неодноразові запрошення на фестиваль «Український тиждень» у Баварії.

Коли ж вести про альбом «Пісні Української революції», то авторами більшосте пісень, що увійшли до нього, є класики української літератури Олександр Олесь, Грицько Чупринка, Микола Вороний, Христя Алчевська та инші. Серед композиторів ‑Кирило Стеценко, Микола Леонтович, Олександр Кошиць. Яків Степовий, Павло Синиця, Костянтин Богуславський, Левко Ревуцький. Прикметно, що народний гімн «Ще не вмерла Україна» тут виконується на слова Павла Чубинського й Тараса Шевченка, а музика народна з Кубані. Взагалі, існує ціла низка музичних варіантів гімну, й чи не всі вони в репертуарі «Хореї Козацької».

Тарас Компаніченко протягом совєтських та державних українських часів понад 30 років працював над цим альбомом. Він викохував з музиками-однодумцями пісню за піснею, що активно співалися на великих та малих сценах 1917-1921 років на з’їздах і конгресах, на парадах і військових мітингах, під час відкриття шкіл та університетів. Ці твори відшуковувалися в закритих фондах бібліотек, у музеях, архівах, в експедиціях країною. Вслід за надхненником альбому не гріх сказати, що мистецьку й історичну цінність цих творів неможливо переоцінити, вони мов щирі свідки-самовидці зберігають емоційну пам’ять про добу Української революції. В них воєдино сплелися дух епохи, ідеали борців, етика й естетика того часу. Ці пісні ‑творіння та співтворці Великого Українського Відродження, вони кликали, надихали, вели, підбадьорювали, допомагали вистояти тяжкої хвилини, а як треба було ‑давали мужньо дійти до кінця і з піснею на вустах сміятися в очі своїм ворогам.

Справжніми шедеврами тієї доби стали такі твори, як «Вкраїно-мати, кат сконав», «Од синього Дону до сивих Карпат», «За рідний край», «Червона калина», «Живи, Україно», «Гайдамацька пісня», марш «Стяг». їх брали до свого репертуару кобзарі, оперні співаки, військові, просвітянські, міські, студентські хори, Українська республіканська капела та Український національний хор. Ці тексти написані в дусі ідей, які сповідувала Українська народна республіка, ‑свобода, братерство, освіченість. Побутує уявлення, що пісні революції‑це лиш пісні січових стрільців. Насправді ж не так. Збірка показує, що вся Україна, як і зараз, боролася за свою свободу ‑Харків, Полтава, Канів, Одеса, Єлисаветград. Тож цінність пісень і в ідеї соборности українських земель. Як у добу УНР, так і сьогодні люди єднаються на базі української культури. Віднайдені пісні показують, що 100 років тому державотворцями були не тільки політики й громадські діячі, урядовці та дипломати, а й освітяни, просвітяни, гайдамаки, запорожці, а ще митці ‑поети й композитори.

Таким чином, «Хорея Козацька» ніби стирає перепони часу між геніально твореним 100 українських літ тому й нами сьогоднішніми. Завдяки «Хореї Козацькій» та викоханими нею «Піснями Української революції» ми відчуваємо тяглість історії, духу й народних прагнень, підхоплюємо мелодику нестримности й свободи, ладні будувати правдиву українську державу, чого трагічно не вдалося 100 років тому. Без «Пісень української революції» нам неможливо перемогти себе і здолати ворог а, що заперечує саме наше існування. Заповідано нам Богом ‑стояти на полі бою до останнього й співати до переможного.

Гріх не запитувати ‑на час виходу авдіоальбому «Пісні Української революції» 2019 року сказане Головою Українського інституту національної нам’яти Володимиром В’ятровичем, який зауважив, що трапився ще один нестандартний підхід до популяризації української історії. Адже українці мають почути голоси тієї доби, щоб пізнати дух, ідеали, прагнення та перемоги Української революції 1917-1921 років. Ті люди, які боролися за свою державу колись, подібні до теперішніх воїнів, що боронять свободу й незалежність України від новітніх зазіхань давнього ворога. Власне, прозірливо йдеться про споконвічну московську загрозу існуванню українства, котра криваво вихлюпнулася на початках 2022 року.

У цім альбомі висока мелодика інструментів та голосу далеко не тільки за лідером «Хореї Козацької» Тарасом Компаніченком. До неї абсолютно вливаються номіновані Сергій Охрімчук (скрипка, спів). Северин Данилейко (басоля, спів), Максим Бережнюк (спів, сопілка, сурма, дуда, дерев'на флейта, шалмей, кларнет) та Ярослав Крисько (бандура, барабан, спів). А за ними й Михайло Качалов (фідель, спів) та запрошені І ванна Данилейко (хормейстер, альт), Олена Нагорна (сопрано) й Павло Лисий (фортепіано).

Ідеальний художній запис «Пісень Української революції» змайструвала на двох дисках студія звукозапису «Комора», зведення й мастеринг Костянтина Костенка, студія «Комора».

 

З подання члена Комітету з Національної премії України імені Тараса Шевченка Володимира Войтенка

Коментарі

Вітаю переможця!

Додати коментар

Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.
CAPTCHA