Офіційний веб-сайт

Творчий проект «Креативна книга та вишитий «Кобзар»

Автор(-и): Олена Медведєва, Анна Тимошок / Розділ: Народне і декоративно-прикладне мистецтво

Творчий проект «Креативна книга та вишитий «Кобзар», автори проекту: Олена Медведєва, Анна Тимошок.

Висунуто Всеукраїнською творчою спілкою «Конгрес літераторів України».

 

Вишитий «Кобзар» Олени Медведєвої та Анни Тимошок

 

Творчий проект «Креативна книга» розпочав свою діяльність у 2011 році. Це ‑ авторське видавництво книг ручної роботи, яке налічує на сьогодні вісімнадцять найменувань. Серед них є: вишита книга, бурштинова, бісерна, шкіряна, мереживна, різьблена, в’язана спицями, книга-батик, випалена, солом’яна, вербова та інші.

Колекція книг була в експозиціях Музею книги та друкарства України м. Києва, Президентського фонду Леоніда Кучми «Україна», Музеї видатних діячів української культури м. Києва, Музеї книги та друкарства м. Острога, краєзнавчому музеї м. Нетішина Хмельницької області, демонструвалася на VIII Міжнародному Конгресі україністів, у вишах і школах Рівненщини, Рівненській Малій Академії Наук учнівської молоді.

2013 року у видавництві «Креативна книга» побачив світ перший вишитий «Кобзар».

Ідея створити такий своєрідний «Кобзар» народилася на Рівненській землі, дорогами якої пройшов Тарас Шевченко восени 1846 року, коли добирався до Почаївської лаври. На землі, де свято і щиро шанують Шевченкове слово, де створено Пересопницьке Євангеліє і надруковано Острозьку Біблію, де весна починається з Шевченка.

За основу цього проекту взято перше видання «Кобзаря» 1840 року. Видання, з якого почався шлях Шевченкового слова до читача.

Дослідницька та підготовча робота тривала півроку. У результаті було створено макет першого вишитого «Кобзаря», що не має аналогів в Україні та світі. Вся структура зовнішнього вигляду книги підпорядковується суворій архітектоніці. Все в ньому гармонійно і поєднується між собою: довжина рядка і висота літер, щільність тексту і ширина полів, зміст і орнамент. Спеціально для вишивання тексту «Кобзаря» розроблено шрифт, що вишитий методом стебнівка і дозволяє вільно читати твори великого поета. Шрифти на титульному листі й шмуцтитулах ідентичні шрифтам у «Кобзарі» 1840 року, вишиті технікою вишивання хрестиком та стебнівкою.

Кожна сторінка оздоблена традиційним українським орнаментом. Картини Т.Г. Шевченка вишиті хрестиком із максимальним дотриманням кольорів та стилю написання робіт автора.

Спосіб переплітання та зовнішнього оздоблення «Кобзаря» зроблений на зразок переплітання та оздоблення стародруків. Обкладинка обтягнута шкірою та оздоблена вишивкою хрестиком. Зріз книги, каптал, форзаци та основи для сторінок ‑ золоті. Корінець книги прикрашений гребінцевими виступами, так званими «бинтами».

За допомогою техніки вишивки (стебнівки) відтворено тексти восьми (без скорочень) поетичних творів: «Думи мої», «Перебендя», «Катерина», «Тополя», «Думка» («Нащо мені чорні брови»), «До Основ’яненка», «Іван Підкова», «Тарасова ніч». Біля назв творів подано авторські присвяти.

Вишиті тексти «Кобзаря» доповнено ілюстраціями. Так, відтворено шість малярських творів Тараса Шевченка, які належать до періоду його ранньої творчості.

Ілюстрація «Звільнення апостола Петра з темниці» ‑ це робота, біблійний мотив якої перегукується з найбільшою подією в житті Т.Г. Шевченка: звільненням його з кріпацтва 1838 року.

«Тополя» Тараса Шевченка є ілюстрацією до однойменної поеми, яка присвячена Парасці Петровській, сестрі товариша Петра Петровського. Саме ця, юна і вродлива дівчина, стала прообразом головної героїні поеми «Тополя».

Акварель «Циганка-ворожка» ‑ особлива в мистецькій долі Тараса Шевченка. У 1841 році він одержав за неї від ради Академії мистецтв срібну медаль другого ступеня; того ж року виставляв цю роботу на академічній виставці в Петербурзі.

Олійний автопортрет, час виконання якого збігається з виходом «Кобзаря», вражає молодістю та одухотвореністю Тараса Григоровича.

Ілюстрацію «Бандурист» Т.Г. Шевченко виконав 1843 року під час першого приїзду на Україну. Образ бандуриста, наскрізний і глибокосимволічний у творчій спадщині Кобзаря.

Безперечно, поза увагою не могла залишитися картина Тараса Шевченка «Катерина». Створена вона за мотивом однойменної поеми, найбільшого за обсягом твору, надрукованого в «Кобзарі» 1840 року.

Художній образ скривдженої долею дівчини є своєрідним символом долі поета, долі цілої України.

Уся робота ‑ повністю ручна: друковані шрифти вишиті стебнівкою, а Шевченкові картини ‑ хрестиком.

Читати вишите Кобзареве слово ‑ читати історію життя, біль і віру його народу лише найріднішою мовою: українською, до якої можна доторкнутися навіть пучками пальців і вустами.

 

Про авторів проекту

Олена Анатоліївна Медведєва є ініціатором та фундатором створення авторського видавництва книг ручної роботи «Креативна книга», їй належить ідея щодо започаткування мистецького книготворення, індивідуального виготовлення нестандартних, недрукованих книг, які мають знайомити свого читача з текстом і мистецтвом українського народу паралельно.

Анна Геннадіївна Тимошок є дизайнером-оформлювачем із великим досвідом роботи. Працює над створенням дизайну поліграфічної продукції, розробкою стилістики фірм, внутрішнім оформленням приміщень, створенням арткниг. 

Вишитий "Кобзар" Олени Медведєвої та Анни Тимошок
Вишитий "Кобзар" Олени Медведєвої та Анни Тимошок
Коментарі