Офіційний веб-сайт

Опера-балет «Вій» В.Губаренка

Автор(-и): Олександр Самуіл, Георгій Ковтун, Марина Черкашина-Губаренко / Розділ:

Опера-балет «Вій» В.Губаренка; автори-виконавці: Олександр Самуіл, Георгій Ковтун, Марина Черкашина-Губаренко.

Висунуто Одеським національним академічним театром опери та балету.

 

Опера-балет «Вій» В.Губаренка Олександра Самуіла, Георгія Ковтуна, Марини Черкашиної-Губаренко.

 

Основні принципи формування репертуарної політики театру передбачають втілення національної ідеї, сучасність, відповідність світовим стандартам театрального мистецтва, збереження традицій класичного мистецтва, художня досконалість.

Відповідність національним інтересам та популяризація української класики, створення сучасних українських творів ‑оперних та балетних ‑є пріоритетною спрямованістю у формуванні репертуару. Особлива увага приділяється постановкам оперних та балетних творів на музику українських композиторів.

Очевидним було рішення диригентсько-режисерської колегії від 21 березня 2014 року щодо постановки опери-балету «Вій» В.Губаренка на сцені Одеського національного академічного театру опери та балету. Світова прем'єра цього музично-театрального шедевру відбулася саме тут 19-го серпня 1984 року і мала великій успіх, про що свідчить її довге сценічне життя. Прем'єру нової версії «Вія», що відбулася 20, 21, 27 вересня 2014 року, було приурочено до 205-річчя від дня народження Миколи Гоголя, 80-річчя від дня народження Віталія Губаренка, 30-річчя від дня першої постановки «Вія» на сцені Одеської опери. Авторами лібрето стали Марина Черкашина-Губаренко, Лев Михайлов, Георгій Ковтун. Диригентом-постановником виступив головний диригент театру Олександр Самуіл, режисером-постановником і балетмейстером-постановником ‑ народний артист Республіки Татарстан Георгій Ковтун, художником-постановником і художником з костюмів ‑ Злата Цірценс, хормейстером-постановником ‑ заслужений діяч мистецтв України Леонід Бутенко.

«Близько п'ятисот костюмів, масштабні декорації, грандіозна бутафорія, яскраве світло. Розмах постановки такий, що вона не залишає глядачеві шансів на байдужість» ‑ писала кореспондент видання «Cultprostir». «Вистава Одеського національного театру опери та балету «Вій» передає широкий спектр відчуттів ‑ від захоплення безкінечністю людських можливостей до страху перед силами невмолимими і всесильними» ‑ зауважила Юлія Бентя в рецензії для газети «День».

Особливістю нової версії стала компоновка музичного матеріалу творів В.Губаренка: автори вистави об'єднали оперу-балет «Вій» композитора і його хореографічні сцени за однойменною повістю М.Гоголя. «Георгій Ковтун, наче досвідчений маг, зумів гармонійно поєднати всі необхідні «інгредієнти»: барочний кураж; ярмаркових сцен, гоголівські «ліричні відступи» (вистава доповнена історією про сім'ю Шептуна, якої немає в лібрето опери-балету, бездонну філософію стосунків реального та містичного, втілених в «дивному» дуеті Хоми, що співає і Панночки, яка танцює.» (Газета «День» № 184 (2014)). Георгій Ковтун доповнив: «На мій погляд, у «Вії» письменнику вдалося створити дивовижний контраст жахливого сюжету та іронічного ставлення до героїв. Повість Гоголя спонукає нас звертати увагу не стільки на сюжет, скільки на особливості його подачі, що підтверджує актуальність думки ‑ часто важливо не що, а як. Тому я й дозволив собі втрутитися у світ автора».

Ще однією особливістю вистави стало суттєве збільшення балетної складової, що проявилося у поєднанні нових персонажів, виконання яких доручено артистам балету ‑ душі-двійники Хоми, Панночки, Сотника і самого автора «Вія»: «Саме Гоголь ‑ провідний персонаж: спектаклю. Він присутній у кожній сцені: керує ситуацією, спостерігає з боку за подіями, бере участь у побудові окремих мізансцен. У пролозі всі головні герої запускаються в дію саме Гоголем. У фіналі Гоголь буде повішений, але після з'явиться у вигляді скульптури як зворотна сторона Вія. Гоголь і Вій у постановці Ковтуна ‑ одне ціле» (видання «Cultprostir», вересень 2014 р.).

Окрім того, разом з живим симфонічним звучанням у виставі використовуються різноманітні шумові ефекти, що підкреслюють фантастичність того, що відбувається. «Одеська постановка «Вія» ‑ не просто ще один спектакль на театральній мапі України. Це потенційний імпульс для прем'єр інших балетних та оперних творів Віталія Губаренка, і не лише його, а й інших сучасних композиторів» (видання «Cultprostir», вересень 2014 р.).

 

З подання Одеського національного академічного театру опери та балету

Коментарі

Додати коментар

Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.
CAPTCHA