Офіційний веб-сайт

Вистава «Маруся Чурай» за твором Ліни Костенко

Автор(-и): Сергій Павлюк, Наталія Ридванецька, Сергій Нестерчук, Тетяна Дідух, Олексій Кириллов / Розділ:

Вистава «Маруся Чурай» за твором Ліни Костенко; автори-виконавці: Сергій Павлюк, Наталія Ридванецька, Сергій Нестерчук, Тетяна Дідух, Олексій Кириллов.

Висунуто Театрально-видовищним закладом культури «Київський національний академічний театр оперети».

 

Вистава «Маруся Чурай» за твором Ліни Костенко С.Павлюка, Н.Ридванецької, С.Нестерчука, Т.Дідух, О.Кириллова

 

Театрально-видовищний заклад культури «Київський національний академічний театр оперети» 9 лютого 2018 року представив на сцені історичний роман у віршах видатної Ліни Костенко про легендарну українську поетесу Марусю Чурай.

Інсценізація ліро-епосу «Маруся Чурай» ‑ своєрідна відповідь митців Національної оперети України на естетичний запит сучасного суспільства про єдину можливість духовного відродження нації, як порятунку, як збереження української ідентичності. Завдяки точності змалювання авторкою цілої епохи, роман «Маруся Чурай» став, по суті, художньою енциклопедією історії українського народу XVII століття.

Маруся Чурай (у виконанні артистки-вокалістки театру оперети Тетяни Дідух) ототожнює саму Україну із образом жінки. Зневаженої, катованої, але не зломленої, гордої, гідної.

В основі твору ‑ відома балада «Ой не ходи, Грицю...», сюжет якої має чимало інтерпретацій. Ліна Костенко розповідає живою, проникливою поетичною мовою про долю реальної української дівчини Марусі Чурай, чиї пісні та вірші надихали козацькі загони на подвиги в ім'я України.

Життєлюбність і гуманізм, які часто губляться у тематиці сучасного драматичного театру, пронизують всю постановку Київського національного академічного театру оперети «Маруся Чурай». Сценічний твір, у фабулі якого існує низка смертей, втрат і розлучень, тим не менш потужно і безкомпромісно затверджує нетлінність життя, акцентує значущість кожної мислі, кожної дії людини у цьому світі.

Режисером-постановником та автором інсценізації вистави «Маруся Чурай» є Сергій Павлюк, який упевнений у силі мистецтва та вважає, що театр впливає на емоційний стан людини, на її почуття, а значить ‑ і думки, що стало однією із причин його звернення до постановки «Марусі Чурай».

Сергій Павлюк ‑ режисер Херсонського обласного академічного музично-драматичного театру ім.М.Куліша. Ставив спектаклі в театрах України, Росії, Білорусі та Румунії. У його творчому доробку 85 вистав.

Під час постановки «Марусі Чурай» на сцені Національної оперети України Сергій Павлюк проявив себе режисером, якому вдалося поєднати всі засоби театрального процесу: взаємовідношення режисера і автора, режисера і актора, режисера і часу, режисером, який узяв на себе відповідальність за логіку поєднання всіх художніх структур спектаклю. Виходячи з ідеї автора, з конкретної цілісності життя історичного роману та спираючись на власне знання, людський досвід, режисер створив самостійну концепцію вистави, вдалу інсценізацію художнього твору. Сергій Павлюк стверджує, що вистави такої тематики як «Маруся Чурай», мали б ставитися по всій Україні, вони формували б національну ідентичність, спільну для всього народу, що могло б запобігти навіть бойовим діям на Сході.

Поетичний театр Сергія Павлюка, що відтворює на сцені Національної оперети України події з життя української дівчини-поетеси, видався не тільки психологічним, але і музичним.

Музичне рішення вистави «Маруся Чурай» здійснив диригент-постановник вистави Сергій Нестерук, використовуючи автентичні твори, які були спеціально зібрані для постановки цієї вистави. Музика вистави ‑ це фольклор у максимально наближеному до народного виконанні, з мінімальним аранжуванням. Музичний ансамбль, який грає у виставі, складається з класичних інструментів, а окремі темброві та колористичні прийоми оркестрового письма наближують звучання до фольклорного. Основною музичною складовою вистави став хоровий спів. Є дуже відомі пісні, наприклад, «Ой, не ходи Грицю», яку за легендою написала сама Маруся Чурай, пісня «Ой, пошла сєротка по свєту блукати», псалма «Помишляйте, чєловєци» та інші».

Оскільки у виставі багато хорового виконання, Сергій Нестерук точно відчув сенси кожної пісні, відібраної до постановки, підкреслив її важливу роль в драматургії п'єси. Так, наприклад, на початку вистави, коли перед глядачем постає картина розрухи, ‑ звучить колискова. Її починає співати одна солістка на морморандо (спів із стуленими вустами), далі поступово спів підхоплюють всі учасники вистави. Такий величний музичний пролог, в той же час, є дуже інтимним і зворушливим.

Сукупність візуальних і музичних акцентів вистави створили цілісну і довершену «чуттєву партитуру» сценічного твору і її точно відчув вдячний глядач.

Художником з костюмів вистави «Маруся Чурай» є Наталка Ридванецька. Має освіту художника-модельєра. Костюми для вистави «Маруся Чурай» створювала, надихаючись костюмами XVII ст. Працює у Черкаському академічному обласному українському музично-драматичному театрі ім.Т.Г.Шевченка. Разом із художником-постановником Сергієм Ридванецьким створила художні роботи для понад 60 вистав. Наталка Ридванецька співпрацювала з Сергієм Павлюком у виставах «Дума про братів неазовських», «Каліка з острова Інішмаан», «Маруся Чурай», ін.

Головну роль у виставі «Маруся Чурай» виконала молода артистка театру Тетяна Дідух. Закінчила Національну музичну академію України ім. П.І.Чайковського і дебютувала на сцені Національної оперети України у 2015 році у мюзиклі «Звуки музики» Р.Роджерса (Марія). Грає у виставах «Пригоди Буратіно» О. Рибнікова (Мальвіна), «Дзвіночок» Г. Доніцетті» (Сєрафіна), «Бал у Савойї» П.Абрахама (Співачка), «Труффальдіно із Бергамо» О.Колкера (Кларіче), «Театр у кишені, або всі ролі зайняті». її перша драматична роль Марусі Чурай у однойменній виставі розкриває потужний діапазон чуттєвої палітри артистки. Чураївна у виконанні Тетяни Дідух у виставі не просто головна дійова особа, а вона задає тон усій виставі, будучи постійно присутньою на сцені, передаючи силу, імпульсивність, відвагу молодої дівчини, яку звинувачують у тяжкому злочині. Своїми акторським талантом, природною тендітністю, органічним втіленням почуттів своєї героїні Тетяна Дідух підкорила серця всіх глядачів.

Головну чоловічу роль у виставі «Маруся Чурай» ‑ роль Гриця ‑ виконав артист-вокаліст Київського національного академічного театру оперети Олексій Кириллов. У театрі працює з 2010 року. Закінчив у 2012 році Національну музичну академію України ім. П.І.Чайковського. Активно задіяний у дитячих виставах: «Пригоди бременських музикантів» Г.Гладкова (Трубадур), «Лампа Аладдіна» С.Бедусенка (Аладдін), «Острів скарбів» В.Бистрякова (пірат Чорний Пес і Бен Ган, колишній пірат, нині ‑ вождь тубільців), а також у класичних оперетах і мюзиклах: «Звана вечеря з італійцями» Жака Оффенбаха (мсьє Баландар), «Циганський барон» Й.Штрауса (Оттокар), «Welcome To Ukraineабо Подорож у кохання» (Остап), «Таке єврейське щастя» І.Поклада (Тарзан), «Цілуй мене, Кет!» К.Портера (Греміо та Груміо). Олексій Кириллов, досконало володіючи, як вокальним співом, так і акторською майстерністю, створив емоційно насичений та драматургійно вивірений образ воїна, нареченого-зрадника, слухняного сина. Гра Олексія Кириллова була настільки драматична, емоційна та відверта, що викликала щирі співчуття глядачів.

Поетична драма «Маруся Чурай» ‑ інсценізація однойменного історичного роману у віршах Ліни Костенко, поставлена на сцені Національної оперети України, є видатним твором мистецтва, духовним надбанням українського народу, що утверджує високі гуманістичні ідеали, збагачує історичну пам'ять народу, його національну свідомість і самобутність.

 

З подання Театрально-видовищного закладу культури «Київський національний академічний театр оперети»

Коментарі

Додати коментар

Вміст цього поля є приватним і не буде доступний широкому загалу.
CAPTCHA