Офіційний веб-сайт

Балет на 2 дії «Дама з камеліями», балет на 2 дії «Снігова королева»

Автор(-и): Аніко Рехвіашвілі, Олексій Баклан / Розділ: Театральне мистецтво

Балет на 2 дії «Дама з камеліями», лібрето Аніко Рехвіашвілі та Олексія Баклана за мотивами однойменного роману Александра Дюма, музична редакція Олексія Баклана та Аніко Рехвіашвілі; балет на 2 дії «Снігова королева», лібрето Аніко Рехвіашвілі та Олексія Баклана за мотивами однойменної казки Ганса-Крістіана Андерсена, музична композиція Олексія Баклана та Аніко Рехвіашвілі. Роки оприлюднення: 2014, 2016.

Висунуто ДП «Національна опера України».

 

Балет на 2 дії «Дама з камеліями», балет на 2 дії «Снігова королева» Аніко Рехвіашвілі та Олексія Баклана

 

Аніко Рехвіашвілі (керівник художнього цеху балету Національної опери України, народна артистка України, професор) та Олексій Баклан (диригент, народний артист України) представляють собою давно і добре знаний мистецький тандем хореографа і диригента. Їх співпраця почалась ще 2001 року роботою над балетом «Віденський вальс» на музику Й.Штрауса та продовжилась у 2006 році балетом «Даніела» на музику М.Чембержі. Не дивлячись на доволі тривалий час перебування в репертуарі театру, ці твори і до сьогодні користуються незмінною прихильністю поціновувачів хореографічного мистецтва.

У продовження своєї співпраці Аніко Рехвіашвілі і Олексій Баклан у 2014 році створили балет «Дама з камеліями» на музику Л.Бетховена, І.Брамса, І.Пахельбеля, Г.Форе, Е.Елгара, І.Стравінського та у 2016 році ‑ балет «Снігова королева» на музику П.Чайковського, А.Лядова, А.Рубінштейна, Е.Гріга, Ж.Массне. Ці захоплюючі вистави сповнені справжніх духовних цінностей, новаторських культурно-мистецьких пошуків у царині сучасної хореографії та новітніх музично-оркестрових тенденцій, демонструють високий професіоналізм та виконавську майстерність як авторів, так і всього артистичного складу театру, задіяного в постановках.

При створенні обох балетів Аніко Рехвіашвілі та Олексій Баклан виступили в якості як авторів лібрето, так і музичної редакції. Кожен з балетів є абсолютно оригінальним новоствореним сценічним дійством з авторською трактовкою використаних в основі лібрето добре відомих сюжетів та з власним музичним рядом. Особливо чітко це простежується на прикладі балету «Дама з камеліями», музична концепція якого побудована не на адаптації вже знаних варіантів (використання музики Дж.Верді з опери «Травіата» або музики Ф.Шопена і Ф.Ліста по аналогії з постановками Ф.Аштона і Дж.Ноймайєра), а на створенні оригінальної партитури, що складається з фрагментів творів різних композиторів, які, на думку авторів, найбільш вдало розкривають характери героїв.

Так, при постановці балету «Дама з камеліями» автори використовують переважно фрагменти музики Л.Бетховена, а також І.Брамса,  І.Пахельбеля,

Г.Форе, Е.Елгара, І.Стравінського, ставлячи перед собою завдання поєднати сучасні пластичні засоби виразності та класичну музику, історію, яка була написана у середині XIXстоліття, та сучасну хореографічну мову, якою ця історія оповідається. Аранжування фортепіанних творів Л.Бетховена для цієї вистави зроблено всесвітньо відомим українським композитором М.Скориком, який високо оцінив загальну творчу і музичну концепцію вистави.

Хореографія балету «Дама з камеліями» винятково авторська, вона не має жодних паралелей із вже існуючими хореографічними версіями, значно збагачена сучасною пластикою, що дозволило театру віднести перший показ вистави до статусу світової прем'єри.

Балет «Снігова королева» продовжив творчий пошук і співпрацю А.Рехвіашвілі та О.Баклана в напрямку осучаснення хореографічної мови та музичних новацій. Лібрето нового балету не повторює цитатно первісний сюжет казки славетного данського письменника Г.-Х.Андерсена, а скоріше переосмислює і осучаснює його, збагачує новими нюансами і акцентами. Музична концепція, в свою чергу, вибудувана на фрагментах з творів П.Чайковського, А.Лядова, А.Рубінштейна, Е.Гріга та Ж.Массне, які раніше ніколи не пов'язували з можливістю використання в хореографічних постановках. Тим не менш, вдале поєднання творів різних композиторів у цілісне музичне полотно вистави дало авторам змогу повномасштабного розкриття концепції вистави та винайдення яскравих хореографічних малюнків для головних героїв.

Оскільки ця постановка виключно авторська і не має аналогів у вітчизняній і зарубіжній хореографії, її перший показ також відповідає статусу світових прем єр.

Обидві постановки впевнено увійшли у діючий репертуар театру, користуються незмінним успіхом у глядачів різних соціальних і вікових категорій, високо поціновані вітчизняними та зарубіжними професіоналами та любителями балетного мистецтва, що дає підстави вважати Рехвіашвілі Аніко Юріївну та Баклана Олексія Федоровича гідними претендентами на відзначення найвищою мистецькою нагородою Держави ‑ Національною премією України імені Тараса Шевченка.

 

 

З подання ДП «Національна опера України»

Коментарі