Арт-проект «Архів застережень»
Арт-проект «Архів застережень», автор Олександр Дубовик, рік оприлюднення: 2016.
Висунуто доктором філософських наук, кандидатом мистецтвознавства, заслуженим діячем мистецтв України, професором НаУКМА, художником (живопис), експертом Комітету з Національної премії України імені Тараса Шевченка Ольгою Петровою, Інститутом проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України.
Арт-проект «Архів застережень» Олександра Дубовика
На здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка подається проекти О.М.Дубовика «Архів застережень» (Живопис. 2016 р. «Арсенал». Київ). Це 80 живописних полотен-робіт патріарха українського модерну 1960-х-2017 рр. Олександр Дубовик ще в умовах гонінь радянської влади на абстракціоністів протиставив методу соцреалізму власну філософсько-естетичну систему та десятиліттями мужньо тримався власних переконань. В українському малярстві (1960-1980-ті) Олександр Дубовик розвинув метод нефігуративу, закладений В.Кандинським, К.Малевичем та авангардом Європи і Америки. «Прагнення до абстракції є наслідком Великої внутрішньої тривоги людини… коли Вона розгублена та безпорадна перед картиною світу» (В.Воррінгер – перший теоретик абстракціонізму. 2010 р.).
Як художник-філософ, що поєднав раціональне мислення з емоцією, Дубовик у проекті «Архів застережень», в авторських символах та знаках передав напруження нашого часу, актуальність світобачення (драматизм буття, загрози людству, зокрема, Україні, апофеоз технологічності, тощо). В живописних композиціях відчутна діалектика гармонії та есхатологічне самоусвідомлення, типове для 2014-2017 рр. Картини випромінюють енергію у протиборстві аури катастроф та заспокійливого дихання вічності. Ця дуальна пара забезпечує динамізм у образотворчих метафорах Дубовика. Художника хвилює філософська сполука простору – часу. Ця ідея впливає на стилістику-форму творів. Водночас художній стиль закорінених у архаїчні знаки української пракультури (архетипи, декоративізм, орнаменталізм). Дубовик спирається на колективне-безсвідоме етнокультури (на взірець поезії Ліни Костенко). В «Архіві застережень» автор працює з феноменом таємниці – образів, відкритих для домислювання глядачем. Нефігуратив Дубовика, авторська унікальність, прогностичність (футурологічність) бачення привернули увагу до його живопису у широкому світі. (Виставки: Франція, Німеччина, Іран, США). Дубовик – автор вітражів в храмах Франції, України.
Проект «Архів застережень» як феноменальний здобуток всесвітньовідомого майстра.
З подання доктора філософських наук, кандидата мистецтвознавства, заслуженого діяча мистецтв України, професора НаУКМА, художника (живопис), експерта Комітету з Національної премії України імені Тараса Шевченка Ольги Петрової.
Олександр Дубовик ‑ відомий живописець сучасності, є експонентом поважних виставок як в Україні, так й у Франції, Італії, США (експозиції у Чикаго, Вашингтоні, Нью-Йорку). Авторитет О.Дубовика у мистецьких колах широкого світу є безсумнівним. Його живопис добре знає та цінує українська діаспора.
Інститут цінує внесок Олександра Дубовика у розвиток українського модернізму (друга хвиля 1960-х ‑ 2017 рр.), зокрема, такого напряму як нефігуратив. Ця філософсько-естетична та мистецька течія зародилася 1912 року (твори В.Кандинського) та од початку була пов'язана з подоланням кризового стану світу (межа XIX ‑ початку XX ст.). У ньому безпредметне мистецтво (Кандинський, Малевич, Екстер, інші) сприймалося як плацдарм для відкриттів для вдосконалення духовного буття (родовою рисою естетики нефігуративу є мрія про майбутнє ‑ футурологічність). Творчість О.Дубовика (абстракціонізм/нефігуративізм) від 1960-х до 2017 року є наслідком великої внутрішньої тривоги художньої особистості, його проектування майбутнього. Саме таким є авторський проект «Архів застережень» (2016 р., «Мистецький Арсенал», Київ, персональна виставка), що подається на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка.
Глибоко дослідивши творчу значущість проекту «Архів застережень», як і всю творчість О.Дубовика, зроблено висновок, та відокремлено найсуттєвіше:
‑ Працюючи у царині нефігуративу, що налічує столітню традицію та безліч артистичних інтерпретацій невербального мистецтва, О.Дубовик виробив власну філософію та неповторно-індивідуальну стилістику.
‑ Важливими є відчутні ознаки міфологізму в авторській художній мові. У композиціях О. Дубовика по-модерному поєднано архетипові, одвічні символи із авторською знаковою системою. Протокультура України синтезована із індивідуальною неоміфологією. Тут відчутно відгомін колективної естетики. Водночас у проекті «Архів застережень» передано напруження нашого часу (технологічного мислення, драми буття, потрясінь свідомості тощо).
‑ Мистецтво О.Дубовика народжено в осмисленні фундаментальних філософських і наукових ідей модерної та постмодерної епох (ідеї розширення космосу, нелінійність мислення, діалектика часопростору тощо). Це розумне мистецтво автора водночас є інтуїтивним.
‑ Важливим в естетичній системі «Архіву застережень» є подолання трагедійності буття та розгубленості у свідомості людини. Образи О.Дубовика продукують позитивну естетику.
‑ Особливістю мислення автора є активна робота з феноменом таємниці: напіврозкритих образів/натяків. Художник працює із можливостями півсвідомого. Образи активізують інтелект глядача, розширюють горизонт його мислення. Створення автором уявних (імагінативних) художніх світів також підносять до нових щаблів фантазію та мислення глядачів.
‑ Авторська неоміфологія у проекті «Архів застережень», як й в усій творчості О.Дубовика, виходить за межу усталеного (осяжного) у поле сакрального символізму. Позачасові поняття подано в авторському аранжуванні.
Зважаючи на яскраву індивідуальну філософську й естетичну систему мислення Олександра Дубовика та особливо цінуючи індивідуальну стилістику ‑ художній результат творчості зокрема, проекту «Архів застережень», висуваємо цей проект на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка 2017 року.
З подання Інституту проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України.
Владислав Стольников
ВИЩА ЧЕСТЬ ЖЕРТОВНОГО НАРОДУ
...