Офіційний веб-сайт

Арт-проект «Архів застережень»

Автор(-и): Олександр Дубовик / Розділ: Візуальні мистецтва

Арт-проект «Архів застережень», автор Олександр Дубовик, рік оприлюднення: 2016.

Висунуто доктором філософських наук, кандидатом мистецтвознавства, заслуженим діячем мистецтв України, професором НаУКМА, художником (живопис), експертом Комітету з Національної премії України імені Тараса Шевченка Ольгою Петровою, Інститутом проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України.

 

Арт-проект «Архів застережень» Олександра Дубовика

 

На здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка подається проекти О.М.Дубовика «Архів застережень» (Живопис. 2016 р. «Арсенал». Київ). Це 80 живописних полотен-робіт патріарха українського модерну 1960-х-2017 рр. Олександр Дубовик ще в умовах гонінь радянської влади на абстракціоністів протиставив методу соцреалізму власну філософсько-естетичну систему та десятиліттями мужньо тримався власних переконань. В українському малярстві (1960-1980-ті) Олександр Дубовик розвинув метод нефігуративу, закладений В.Кандинським, К.Малевичем та авангардом Європи і Америки. «Прагнення до абстракції є наслідком Великої внутрішньої тривоги людини… коли Вона розгублена та безпорадна перед картиною світу» (В.Воррінгер – перший теоретик абстракціонізму. 2010 р.).

Як художник-філософ, що поєднав раціональне мислення з емоцією, Дубовик у проекті «Архів застережень», в авторських символах та знаках передав напруження нашого часу, актуальність світобачення (драматизм буття, загрози людству, зокрема, Україні, апофеоз технологічності, тощо). В живописних композиціях відчутна діалектика гармонії та есхатологічне самоусвідомлення, типове для 2014-2017 рр. Картини випромінюють енергію у протиборстві аури катастроф та заспокійливого дихання вічності. Ця дуальна пара забезпечує динамізм у образотворчих метафорах Дубовика. Художника хвилює філософська сполука простору – часу. Ця ідея впливає на стилістику-форму творів. Водночас художній стиль закорінених у архаїчні знаки української пракультури (архетипи, декоративізм, орнаменталізм). Дубовик спирається на колективне-безсвідоме етнокультури (на взірець поезії Ліни Костенко). В «Архіві застережень» автор працює з феноменом таємниці – образів, відкритих для домислювання глядачем. Нефігуратив Дубовика, авторська унікальність, прогностичність (футурологічність) бачення привернули увагу до його живопису у широкому світі. (Виставки: Франція, Німеччина, Іран, США). Дубовик – автор вітражів в храмах Франції, України.

Проект «Архів застережень» як феноменальний здобуток всесвітньовідомого майстра.

 

З подання доктора філософських наук, кандидата мистецтвознавства, заслуженого діяча мистецтв України, професора НаУКМА, художника (живопис), експерта Комітету з Національної премії України імені Тараса Шевченка Ольги Петрової.

 

 

Олександр Дубовик ‑ відомий живописець сучасності, є експонентом поважних виставок як в Україні, так й у Франції, Італії, США (експозиції у Чикаго, Вашингтоні, Нью-Йорку). Авторитет О.Дубовика у мистецьких колах широкого світу є безсумнівним. Його живопис добре знає та цінує українська діаспора.

Інститут цінує внесок Олександра Дубовика у розвиток українського модернізму (друга хвиля 1960-х ‑ 2017 рр.), зокрема, такого напряму як нефігуратив. Ця філософсько-естетична та мистецька течія зародилася 1912 року (твори В.Кандинського) та од початку була пов'язана з подоланням кризового стану світу (межа XIX ‑ початку XX ст.). У ньому безпредметне мистецтво (Кандинський, Малевич, Екстер, інші) сприймалося як плацдарм для відкриттів для вдосконалення духовного буття (родовою рисою естетики нефігуративу є мрія про майбутнє ‑ футурологічність). Творчість О.Дубовика (абстракціонізм/нефігуративізм) від 1960-х до 2017 року є наслідком великої внутрішньої тривоги художньої особистості, його проектування майбутнього. Саме таким є авторський проект «Архів застережень» (2016 р., «Мистецький Арсенал», Київ, персональна виставка), що подається на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка.

Глибоко дослідивши творчу значущість проекту «Архів застережень», як і всю творчість О.Дубовика, зроблено висновок, та відокремлено найсуттєвіше:

‑ Працюючи у царині нефігуративу, що налічує столітню традицію та безліч артистичних інтерпретацій невербального мистецтва, О.Дубовик виробив власну філософію та неповторно-індивідуальну стилістику.

‑ Важливими є відчутні ознаки міфологізму в авторській художній мові. У композиціях О. Дубовика по-модерному поєднано архетипові, одвічні символи із авторською знаковою системою. Протокультура України синтезована із індивідуальною неоміфологією. Тут відчутно відгомін колективної естетики. Водночас у проекті «Архів застережень» передано напруження нашого часу (технологічного мислення, драми буття, потрясінь свідомості тощо).

‑ Мистецтво О.Дубовика народжено в осмисленні фундаментальних філософських і наукових ідей модерної та постмодерної епох (ідеї розширення космосу, нелінійність мислення, діалектика часопростору тощо). Це розумне мистецтво автора водночас є інтуїтивним.

‑ Важливим в естетичній системі «Архіву застережень» є подолання трагедійності буття та розгубленості у свідомості людини. Образи О.Дубовика продукують позитивну естетику.

‑ Особливістю мислення автора є активна робота з феноменом таємниці: напіврозкритих образів/натяків. Художник працює із можливостями півсвідомого. Образи активізують інтелект глядача, розширюють горизонт його мислення. Створення автором уявних (імагінативних) художніх світів також підносять до нових щаблів фантазію та мислення глядачів.

‑ Авторська неоміфологія у проекті «Архів застережень», як й в усій творчості О.Дубовика, виходить за межу усталеного (осяжного) у поле сакрального символізму. Позачасові поняття подано в авторському аранжуванні.

Зважаючи на яскраву індивідуальну філософську й естетичну систему мислення Олександра Дубовика та особливо цінуючи індивідуальну стилістику ‑ художній результат творчості зокрема, проекту «Архів застережень», висуваємо цей проект на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка 2017 року.

 

З подання Інституту проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України.

Почесний академік Національної академії мистецтв України О.Дубовик
Почесний академік Національної академії мистецтв України О.Дубовик
"Тріумф"
"Тріумф"
"Крах імперії"
"Крах імперії"
"Свято"
"Свято"
Коментарі